sâmbătă, 22 ianuarie 2011

Modelele comerţului electronic: B2C, C2C, C2B şi altele


B2C Business-to-customer (companie-la-client) se referă la vânzarea produselor şi serviciilor pentru consum personal. Cumpărătorii sunt indivizi, familii sau alte grupuri care cumpără produsele sau serviciile pentru satisfacerea nevoilor personale. Modelul B2C este cel mai des întâlnit pe Internet, prin acest tip de comerţ se tranzacţionează o gamă diversificată de produse şi servicii. Exemple de site-uri de comerţ B2C: amazon.com, wallmart.com, emag.ro etc.

C2C Consumer-to-consumer (consumator-la-consumator) este un model de comerţ în care consumatorii vând direct altor consumatori. Din această categorie fac parte persoanele are vând case, maşini, alte bunuri, cunoştinţe, expertiză etc. Exemple de site-uri de comerţ C2C: ebay.com, okazii.ro.

C2B Consumer-to-business (consumator-la-companie) se referă la persoanele care vând produse sau servicii unor organizaţii, precum şi cei care caută vânzători, negociază cu ei şi în final are loc o tranzacţie.

Există şi alte modele mai puţin uzitate de comerţ electronic decât cele prezentate mai sus. Între acestea menţionăm: Non-business (afacerile organizaţiilor nonprofit) cu modelele sale particulare: G2C (guvern-la-cetăţean) şi G2G (guvern-la-guvern); Intra-business (afaceri intraorganizaţionale); Colaborativ, care constă în colaborarea mai multor societăţi, chiar concurente, cu scopul de a produce şi de a vinde produse şi servicii.